کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش مثبت بازارهای مالی جهان به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا

19 آبان 1399 ساعت 16:12

واکنش بازارهای مالی جهان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ به رغم هیاهوی بسیار دونالد ترامپ ، در نخستین روز فعالیت آنها پس از معرفی جوبایدن به عنوان پیروز قطعی این کارزار سیاسی حاکی از فراگیری گسترده تاثیر پذیری اما آرام این بازارها به چنین رخداد مهم سیاسی حکایت دارد.بازارهای جهانی امروز(دوشنبه) با امید به تغییرات اقتصادی و رویکرد دولت جدید شاهد تضعیف قیمت دلار، تقویت قیمت طلا ، واکنش مثبت بورس و امید برای قیمت و عرضه مناسب نفت بود.


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از ایرنا، اقتصاد موضوع مهمی در مناظره های انتخاباتی دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا بود، موضوعی که سبب شد تا تحلیلگران اقتصادی همزمان با پیروزی بایدن در انتخابات نگاهی به وضعیت بازارهای مالی داشته باشند . بسیاری از کارشناسان  معتقد هستند دولت جدید آمریکا تلاش  میکند تا  یک بسته محرک جامع  اقتصادی را در اسرع وقت و بیش از همه برای کمک به اقتصاد گسترده تر ایالات متحده و شرکت های کوچکتر  درشرایط همه گیری کرونا تنظیم و اجرایی کند .

طبق گزارش های رسانه ای، بایدن برای نخستین بار مشاور اقلیمی خواهد داشت . بنابراین برنامه ۲ تریلیون دلاری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و بازگشت به معاهده آب و هوایی پاریس  از سوی کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است چرا که  شرکت های انرژی سبز از این مزیت بهره مند می شوند. آن طور که از شواهد امر پیداست بایدن نمی خواهد  خطر گسترش اختلافات با اتحادیه ها را داشته باشد به همین دلیل پیش بینی می شود  وضعیت سهامداران شرکت های اروپایی بهبود یابد.  

حضور بایدن در کاخ سفید چه سرنوشتی برای نفت رقم می زند؟

  نحوه و قیمت  جهانی نفت و تاثیر ریاست جمهوری بایدن  در آمریکا موضوعی است که رسانه های مختلف به آن پرداخته اند. گزارشگر اقتصادی رویترز در این زمینه نوشت : بایدن علاقه ای به دیپلماسی چندجانبه شبیه دولت های قبلی دموکرات نشان داده است که می تواند به معنای راه حلی برای اعضای اوپک مانند ایران و ونزوئلا باشد تا از تحریم های واشنگتن خارج شوند و در صورت تحقق شرایط مناسب ، دوباره شروع به پمپاژ نفت به بازارهای جهانی کنند.این فرصت برای ایران می‌تواند شامل یک رویکرد مشترک بین واشنگتن و اروپا شبیه به قراردادی باشد که در دولت اوباما بسته شد.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد بایدن موافق ادامه تحریم‌ها علیه ونزوئلا برای تحت فشار قرار دادن دولت مادورو باشد ولی احتمالا تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این مشاجرات از طریق مذاکره در مورد یک انتخابات جدید یا تقسیم قدرت با مخالفان را بیشتر خواهد کرد.

تحریم های یک جانبه دونالد ترامپ ، حدود ۳ میلیون بشکه در روز نفت خام از بازارهای بین المللی خارج کرده است که کمی بیش از ۳ درصد از عرضه جهانی است.کمپین بایدن جزئیات نحوه برخورد با این مسائل را بیان نکرده است. اما بایدن روابط دوستانه‌ای را که که ترامپ با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان داشت، ندارد. عربستان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک است بنابراین به نظر نمی‌رسد بایدن برعکس ترامپ دخالت چندانی در سیاست تولید این گروه داشته باشدسیایت او  بیشتر بر کانال‌های دیپلماتیک برای تحت تاثیر قرار دادن اوپک تکیه دارد.

بایدن همچنین قول داده تا ۲۰۵۰ تولید آلاینده‌های جوی آمریکا را به صفر برساند که شامل صفر کردن تولید گازهای آلاینده از صنعت برق تا ۲۰۳۵ هم می‌شود. بایدن عقیده دارد تغییرات جوی یک تهدید موجودیتی برای کره زمین است و انتقال از سوخت‌های فسیلی می‌تواند یک فرصت اقتصادی باشد اگر آمریکا سریع عمل کرده و در فناوری انرژی پاک پیشرو باشد.

دولت بایدن و گرانی بنزین

 نشریه فوربز در بخش اقتصادی خود  با انتشار گزارشی مدعی شده است : "پس از روی کار آمدن بایدن ، برای قیمت ۶.۰۰ دلار بنزین آماده شوید، اگر قیمت بنزین بالا باشد ، صنعت نفت احتمالاً عملکرد خوبی دارد و از آنجا که ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ به عنوان خالص صادر کننده محصولات نهایی مانند بنزین بوده است و امسال به صادر کننده خالص نفت به اضافه محصولات نهایی تبدیل شده است ، قیمت بالاتر نفت برای اقتصاد آمریکا مثبت است (حتی اگر منفی خالص باشد) برای برخی از مصرف کنندگان بهای  بنزین با این قیمت بالا به بازگشت به نفت  ۱۰۰ دلاری  نیاز دارد و با اطمینان می توان گفت که برای مدت طولانی دیگر چنین چیزی را نخواهیم دید.

بهای بنزین در آمریکا در شرایط کنونی ۲.۱۸ دلار به ازای هر گالن است.( هر گالن ۴.۵ لیتر و هر لیتر بیش از ۴۸ سنت .)

فوربز در ادامه با بیان اینکه "صنعت نفت قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ نابود شده بود نوشت:  امسال با جنگ قیمت نفت میان روسیه و عربستان آغاز شد و این باعث کاهش قیمت ها شد. اما پس از آن همه گیری ویروس  Covid-۱۹ تقاضای نفت را کاهش داد ، و به نوبه خود قیمت ها را کاهش داد. این امر صدمه جدی به صنعت نفت ایالات متحده در سال جاری وارد کرده است و قبلاً نیز به دلیل همه گیری این ویروس ، اخراج های زیادی در صنعت نفت صورت گرفته است. جو بایدن در صورتی می تواند تأثیر مثبت عمده ای در صنعت نفت داشته باشد که بتواند سیاست هایی را اجرایی کند  که اقتصاد جهانی  و تحریم ها را کنترل کند. اما این یک روند طولانی و آهسته خواهد بود.

واکنش وال استریت

نفت اما تنها بازاری نیست که مورد توجه رسانه های فعال در عرصه اقتصاد بین الملل قرار گرفته است . بازارهای سرمایه جهان  هم به حضور بایدن بر مسندریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا واکنش نشان داده است .

به گزارش سی ان ان «انتخابات تمام نشده است اما وال استریت در حال جشن گرفتن است.چرا که  با وجود بحران های اقتصادی به واسطه همه گیری ویروس کرونا صحنه  بورس در آمریکا  با هیچ موج آبی یا قرمزی همراه نبود.

 نکته قابل توجه این است که به نظر نمی رسد سرمایه گذاران از ماهیت رقابت و یا تلاش های ترامپ برای ایجاد تردید در مورد یکپارچگی روند انتخابات خسته باشند. در حالی که رسانه های خبری بزرگ  به طور رسمی برنده ای در رقابت برای کاخ سفید اعلام نکرده اند ، تحلیلگران می گویند بازارها نوشته های روی دیوار را می بینند.

کارشناسان می گویند وال استریت می تواند با رئیس جمهور بایدن زندگی کند این بدان معناست که تلاش های بایدن برای خنثی کردن کاهش مالیات شرکت های ترامپ در سنا  از بین نمی رود   این کارشناسان تخمین  میزنند که افزایش مالیات پیشنهادی بایدن تا ۹ دلار از درآمد ۱۶۰ هزار نفری پیش بینی شده ۲۰۲۱  تعیین شود.

افت شاخص دلار نسبت به ارزهای جهانی

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی  بازارهای جهان پس از دو روز تعطیلی، در واکنش به پیروزی بایدن شاهد تغییرات قیمت نفت ، دلار و طلا هستند. در نخستین روز کاری پس از انتخاب بایدن در بازارهای جهانی نفت و انرژی، قیمت نفت برنت با ۰.۶۹ سنت افزایش نسبت به روز گذشته به ۴۰.۳۹ دلار رسید این در حالی است که قیمت نفت خام آمریکا  با ۰.۵۹ سنت معادل ۱.۵۸ درصد افزایش  ۳۸.۰۵ دلار به ثبت شد این یعنی قیمت جهانی  نفت بیش از ۲ درصد افزایش داشته است.

قیمت  هر اونس طلا در بورس لندن ، اسپات گلد به  ۱٫۹۵۶.۵۵ دلار بسته شد و ۵.۰۴ دلار رشد درصد افزایش نشان داد که بزرگ‌ترین رشد قیمت هفتگی از اواخر ژوئیه به این طرف بود. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۲۹ درصد یا ۵.۶۰ دلار رشد کرد و به ۱٫۹۵۷.۳۰ دلار رسید. به‌نظر می‌رسد بسته‌های محرک مالی وعده داده شده از سوی دولت جدید  بیشتر به روند صعودی طلا کمک خواهند کرد .

طبق این گزارش، واکنش بازار جهانی امابه انتخاب بایدن افت ۰.۰۵ درصدی شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهانی بود و به ۹۲.۱۸ واحد رسید که پایین‌ترین سطح در ۲.۵ ماه اخیر است.دلار در برابر پوند انگلیس تا این لحظه ۰.۱۸ و در مقابل یورو ۰.۱۴ درصد افت کرده است . نرخ برابری یوان در برابر دلار به بالاترین حد خود در ۲۸ ماه اخیر رسیده است و دلار نیوزیلند با افزایش بیش از نیم درصدی به بیشترین مقدار خود در ۱۹ ماه اخیر رسیده است. دلار استرالیا هم در ادامه روند صعودی خود رکورد هفت هفته‌ی خود را پشت سر گذاشته است.

تاثیر انتخابات آمریکا بر نرخ کامودیتی ها (کاهالای اساسی )

به طور کلی انتخابات  آمریکا روی قیمت کامودیتی ها هم   تاثیرگذار بوده است و اکثر کامودیتی ها  افزایش قیمت را تجربه می کنند. روند کلی قیمت هر تن زغال‌سنگ در بازار لندن، صعودی اما شکسته شده برآورد می‌شود. این کالا در چهار هفته گذشته از محدوده ۲۶ دلار و ۳۳ سنت به محدود ۲۵ دلار و ۴۲ سنت رسید و کاهش حدود ۳/۵درصدی را تجربه کرد. در این میان قیمت ها تا محدوده حمایتی ۲۳ دلار نیز کاهش یافت و بعد از آن روند نزولی کوتاه‌مدت خود را به سمت بالا شکست، که این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از پایان اصلاح قیمتی در زغال‌سنگ باشد. براساس این گزارش مس افزایش در حد قیمت ۷ هزار دلارو آلومینیوم و روی نیز به ترتیب  قیمت ۲۰۰۰ و ۲۷۰۰ دلار را تجربه می کنند.

سرمایه گذاران جهان چه واکنشی به انتخاب بایدن داشتند ؟

به گزارش بلومبرگ روز دوشنبه سرمایه گذاران دور دنیا به خبر پیروزی جو بایدن به بهترین روش با اندازه گیری سهام جهانی که به بالاترین رکورد در معاملات اولیه رسیده بودند ، واکنش نشان دادند. این در حالی است توقع می رفت سرمایه گذاران اروپایی از دیدن دستاوردها خوشحال شوند ، اما  این طور به نظر می رسد آنها از  عقب افتادن نسبت به رقبای منطقه ای خود احساس خطر می کنند  .در همین حال ، سهام آسیا از رویکرد کم تقابل در تجارت - در "جنگی" که متمرکز بر منطقه آنها است - و همچنین اقتصاددر حال بهبود سریع چین و مدیریت بهتر بیماری همه گیر ویروس کرونا ، تقویت خواهند شد. با این حال پیش بینی می شود  سهام اروپا می تواند از حاشیه تجارت و مالیات شرکت ها سود ببرد در حالی که هنوز هم با مشکلات ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند.

 


کد مطلب: 74635

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/74635/واکنش-مثبت-بازارهای-مالی-جهان-پیروزی-بایدن-انتخابات-آمریکا

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir