کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیشنهاد وزارت اقتصاد برای تثبیت سقف ۱۵ درصدی نرخ سود بانکی

12 آبان 1399 ساعت 18:44

رییس پژوهشکده وزارت اقتصاد از پیشنهاد این وزارتخانه برای تثبیت نرخ ۱۵درصدی سود سپرده ‌های بانکی خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم

 اشرفی مشاور وزیر اقتصاد و رئیس پژوهشکده وزارت اقتصاد در نشست (مقاوم سازی و بازدارندگی تا پیروزی) در جنگ اقتصادی گفت: سال2020 سال پر تنش برای ایران و منطقه بود، همچنین انتخابات آمریکا بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار داد. از سوی دیگر شدت تحریمها باعث تضعیف وضعیت اقتصادی منطقه شد. ادامه جنگ اقتصادی آمریکا و چین نیز  مخاطرات جدی برای دنیا ایجاد کرد. از سه ماهه 97با رشد اقتصادی منفی مواجه شدیم و در سه ماهه سوم 98به بازگشت شرایط با ثبات اقتصادی امیدوار شدیم که متاسفانه کرونا ضربه جدی به اقتصاد وارد کرد و در نهایت رشد اقتصادی8 درصدی در آمارها ثبت شد‌.

اشرفی گفت: مقایسه نرخ رشد ابتدای 99و کشورهای منطقه نشان میدهد میزان اسیب در کشور کمتر بوده است که البته ناشی از کوچک‌شدن آن در سنوات قبل بود.

وی افزود، در ده سال اخیر تنها چهار سال نرخ رشد تشکیل سرمایه مثبت بود. منفی شدن این نرخ باعث کاهش تولید در سنوات بعد خواهد شد.

اشرفی ادامه داد،  نرخ تورم ایران در از سال97 روند صعودی داشته است و مهر  ماه اخیر با تورم ماهانه هفت درصدی یک رکورد ثبت شد.

رییس پژوهشکده وزارت اقتصاد گفت: مشکل اصلی در اقتصاد هدایت نقدینگی به سمت تولید است در واقع نقدینگی تولید میشود اما به سمت بازار های غیر مولد میرود. یکی‌از ابزار های مهم این حوزه ابزار و قوانین مالیات بر عایدی سرمایه است که در بروکراسی تصویب قرار گرفته است.

به گفته مشاور وزیر اقتصاد، از اواخر  سال قبل تجارت خارجی محدود شده است، 85درصد واردات مواد اولیه تولید است که با یک گپ زمانی کاهش واردات روی تولید اثر خواهد گذاشت. نرخ بیکاری 11 تا 12 در ایران بسیار بالاست اما تغییر ناشی از شیوع کرونا حدود یک درصد بوده است که البته نکته منفی محسوب میشود چراکه نشان از عدم امید به بازار کار است.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: بعد از شیوع کرونا پیش بینی نرخ رشد جهانی به منفی چهار کاهش پیدا کرده است. در سال91 و‌مطرح شدن تهاتر نفت در برابر غذا ، قیمت نفت100 دلار بود اما حالا قیمت نفت تقریبا نصف شده است.

وی گفت: حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و اقتصاد هوشمند یک راهکار جدی برای کاهش اسیبهای تحریم و کروناست. از سوی دیگر استفاده از ظرفیت پایگاه‌های داده زمانی معتبر است که اطلاعات به صورت ثبتی مبنا تهیه شود.

رییس پژوهشکده وزارت اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد با توجه به تجربیات کشور از جمله سیاست های پولی و‌مالی، بسته هایی  تهیه و به هییت دولت ارایه شد که یکی از انها حمایتهای مالیاتی و همچنین کاهش ذخیره قانونی بانکها برای تامین مالی  ارزان بود. از سوی دیگر برای اثر بخش شدن سیاست پولی در شرایط تنگنای مالی پیشنهاد تعیین سقف 15 درصدی نرخ سود سپرده بانکی مطرح شد.


کد مطلب: 74501

آدرس مطلب :
https://www.sarmayegozarionline.ir/news/74501/پیشنهاد-وزارت-اقتصاد-تثبیت-سقف-۱۵-درصدی-نرخ-سود-بانکی

سرمایه گذاری آنلاین
  https://www.sarmayegozarionline.ir