تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۵
جالب است ۰
از زمان اجرای توافقنامه اوراسیا تا کنون حجم تجارت خارجی با این اتحادیه از مرز یک میلیارد دلار گذشته است.
تجارت با اورآسیا از مرز یک میلیارد دلار گذشت
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،«حسین کاخکی»  در همایش صادرات-ترانزیت و اورآسیا که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: مجموع کشورهای اوراسیا جمعیت ۹۴ میلیون نفر داشته و در حوزه انرژی رتبه نخست، گاز رتبه دوم و تولید برق رتبه چهارم دارند.

وی تصریح کرد: چشم انداز بسیار خوبی برای اوراسیا دیده می شود، به خصوص اینکه برخی کشورها مانند هند مذاکراتی برای پیوستن به این اتحادیه آغاز کرده و پیش‌بینی شده این کشور در آینده اقتصاد دنیا (سال ۲۰۲۵) تبدیل به کشور دوم اقتصاد دنیا پس از چین تبدیل شود.

کاخکی معتقد است: اکنون فرصت مناسبی برای ایفا کردن نقش محوری در اورآسیاست و باید بتوانیم از ظرفیت مناسب ترانزیت کشور استفاده لازم داشته باشیم.

کاخکی درباره نقش گمرک در این موافقتنامه گفت: موضوع تعرفه و ارزش‌گذاری کالا در گمرک اهمیت ویژه دارد؛ در این زمینه تطبیق تعرفه‌های اوراسیا انجام و ابلاغ شده و همچنین درباره ارزش‌گذاری قرار است اقداماتی انجام شود تا صادرات کالا برای صادرکنندگان مقرون به صرفه باشد.

مدیرکل امور بین الملل گمرک ایران با اشاره به قانون موافقتنامه بیان کرد: این قانون اجازه می‌دهد گمرک ایران به صورت مستقیم ارزش، تعرفه و اظهارنامه را استعلام کند.

کاخکی درباره تسهیلات گمرکی افزود: گمرک به لحاظ اهمیتی که برای اورآسیا قائل است سعی کرده بیشترین تسهیلات را برای صادرکنندگان اوراسیا قائل شود؛ اختصاص مسیر سبز، موافقت با حمل یکسره کالا،  پذیرش حداقل اسناد و موافقت با ترخیص نسیه از جمله این تسهیلات بوده است.

وی گفت:  صادرات ایران به اورآسیا از زمان اجرایی شدن توافقنامه ۳۴۷ میلیون دلار بوده که حدود ۸۷ میلیون دلار مشمول تعرفه‌های ترجیحی شده؛ همچنین میزان واردات ایران از اورآسیا ۶۵۵ میلیون دلار بوده که حدود ۵۳۳ میلیون دلار آن مشمول تعرفه ترجیحی شده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccxeqe.2bq0m8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما